13.11.2009 
perjantai, marraskuu 13, 2009, 08:47
Kaupunginhallituksen säästöpäätökset:


Salo höylää henkilöstöstä.

Kaupunginhallitus päätti torstaina kokoomuksen ja keskustan äänin 7–6, että valtuustolle esitetään 0,5 prosentin vähennystä henkilöstömenoista ensi vuonna.

Kaupungin henkilöstömenoiksi on arvioitu vajaat 157 miljoonaa euroa. Puoli prosenttia tarkoittaa noin 784 000 euron leikkausta.

Säästöjen etsiminen jätetään hallintokuntien tehtäväksi. Käytännössä ainakin sijaisten käyttöä vähennetään henkilöstöä kannustetaan palkattomille vapaille.

Salo-lisään suunniteltu leikkaus 600 000 euroa perutaan.

Kaupunki palkkaa yhden uuden koulukuraattorin ja koulupsykologin joka vuosi 2010 - 2013.

Ystävyyskaupunkitoiminta jäihin ja rahoista yli puolet pois.

Lisää rahaa mm. yksityisteille ja yhdistysten avustuksiin.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Viikon vihje
"käykää Mlilwanen safarilla ja Manzinin käsityötorilla. Käsityötoreja on lähempänä mbabaneakin,mutta ne on paljon kalliimpia kuin Manzinin ja Manzinissa on enemmän kaikkea. Phoponyane vesiputoukset on kuulema myös todella kaunis paikka. kokeilkaa julkista liikennettä myös, siis niitä kombeja,se on aika kokemus kanssa. Ja jos Mbabanessa on kurja keli koko ajan,lähtekää käymään Manzinissa tai Piggs peakissa."
( 1083 views )   |  permalink   |  

12.11.2009 
torstai, marraskuu 12, 2009, 19:03
Talousarviokokous klo 9 - 17

Lasten kotihoidosta maksettavan Salo-lisän leikkausta vastustava adressi keräsi runsaat 650 allekirjoitusta. Noin 30 vanhempaa ja vähintään samankokoinen joukko lapsia kerääntyi torstaiaamuna kaupungintalolle luovuttamaan adressia kaupunginjohtaja Antti Rantakokolle ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Juhani Nummentalolle.

Rantakokko on esittänyt, että ensi vuonna Salo-lisään varataan 600 000 euroa vähemmän kuin tänä vuonna. Se tarkoittaisi 200 euron lisän pienenemistä jopa puoleen.

Salon kaupunginhallitus kokoontui käsittelemään talousarvioesitystä ja sen ohessa myös Salo-lisää heti adressin luovutuksen jälkeen.

Isohärjänmäen talojen siirtyminen kehitysvammapuolen käyttöön; yksimielisellä päätöksellä.

Koulukuraattori, psykologi pidettiin kaupunginhallituksen päätöksellä listalla. Yksimielisesti. Kansainvälisestä toiminnasta karsittiin osa. Siitä äänestettiin. Päätöksiä tehtiin tiiviisti koko päivä. Hyvässä hengessä. Maanmittausinsinööri ja kiinteistömestari karsittiin.

Nyt perheen pariin, poika sairaana.



( 1202 views )   |  permalink   |  

11.11.2009 
keskiviikko, marraskuu 11, 2009, 14:37
Tänään tökkii. Loma mennyt talouden kiemuroisissa kuvioissa. Tänään taas Saloon palaveriin. Huomenna budjettikokous.

" Lahjakkuus - en tiedä mitä se on. Se on tahtoa.Se on haaveen toteuttamista."

Pariisista Parlamentin edustalta.
( 1133 views )   |  permalink   |  

10.11.2009 
tiistai, marraskuu 10, 2009, 14:05

Salon valtuusto verytteli budjettikokoukseen
Salon verot 2010


Kunnallisvero 18 %

Kiinteistöverot:
yleinen 0,65 %
vakituinen asunto 0,35 %
vapaa-ajan asunto 0,95 %
ei koiraveroa

10.11.2009

Lueskelin materiaalia ensi viikon matkaa varten.Lauantaina lähtö Swasimaahan.
- 100 years of Womens voice and action in Finland
- Politics of Gender a cenury of womenssuffrage in Finland
- Progress of the worlds women 2008 / 2009 Who ansvers to women? Gender & accountability Unifem

Olen lomalla, onneksi, sillä viikko on mielettömän tiivis. Tänään kh tutustuu Paimion kaupunginhallitukseen illalla.

Hallitus kokoontuu 12.11.ko 9 alkavaan Talousarviokokoukseen.

( 1071 views )   |  permalink   |  

10.11.2009 
maanantai, marraskuu 9, 2009, 12:53
Kaupunginhallitus § 693 12.10.2009
Sosiaali- ja terveyslautakunta § 161 27.10.2009
Syyskuun kuukausiraportti
2086/02.02.02/2009
kh § 693
Valmistelija: Talousjohtaja Seppo Juntti, seppo.juntti@salo.fi
LIITTEET:
1. Syyskuun kuukausiraportti - kaupunkikonserni
2. Syyskuun kuukausiraportti - sosiaali- ja terveystoimi
3. Syyskuun kuukausiraportti - sivistystoimi
4. Syyskuun kuukausiraportti - tekninen toimi, kehittämis- ja elinkeinotoimi,
lupa- ja valvonta-asiat sekä liikelaitokset
5. Kassavirta-analyysi
6. Investoinnit
7. Lautakuntakohtainen yhteenveto loppuvuoden aikana käytettävissä
olevista määrärahoista
Talouden tasapainon säilyttäminen lyhyellä aikavälillä edellyttää
toimintamenojen kasvun hillintää. Vuodelle 2009 hyväksyttyjä
talousarviomäärärahoja ei saa missään nimessä ylittää, sillä katetta lisämäärärahojen myöntämiseen ei ole
.
Lautakuntien tulee tarkistaa
talousarvion käyttösuunnitelmansa kolmelle viimeiselle kuukaudelle
ottamalla huomion jäljellä olevat määrärahat.

Kaupunginjohtaja:
Kaupunginhallitus merkitsee syyskuun kuukausiraportin tiedoksi ja antaa
lautakunnille tehtäväksi laatia talousarvion käyttösuunnitelman
tarkistuksen 1.10.-31.12.2009
.
Samalla kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle,
että kaupunginvaltuusto merkitsee syyskuun kuukausiraportin tiedoksi ja
antaa lautakunnille oikeuden tehdä määrärahasiirtoja sitovuusalueelta
toiselle.
Päätös:
Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti merkitä syyskuun kuukausiraportin
tiedoksi ja antaa lautakunnille tehtäväksi laatia talousarvion
käyttösuunnitelman tarkistuksen 1.10.-31.12.2009 ja tehdä
erikoissairaanhoidon ostopalveluihin tarvittavan mahdollisen
lisämäärärahaesityksen marraskuun valtuustoon.

Samalla kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle,
että kaupunginvaltuusto merkitsee syyskuun kuukausiraportin tiedoksi ja
antaa lautakunnille oikeuden tehdä määrärahasiirtoja sitovuusalueelta
toiselle.
sote § 161
Valmistelija: toimialajohtaja Kai Saarimaa, kai.saarimaa@salo.fi
Talousarvion käyttösuunnitelman tarkistus 1.10-31.12.2009
Terveyspalvelut
Terveyspalveluiden koko toteumaprosentti on syyskuun loppuun mennessä
80%. Terveystoimen oman toiminnan tuotot ja kulut toteutuvat lokakuuhun tultaessa pääosin talousarvion mukaisina.
Avohoidossa (lääkärinvastaanottotoiminta, aikuisneuvonta, sairaanhoitajien
vastaanotot, neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto) lääkärien
virkoja on vakinaisesti täyttämättä ja sijaisia on jouduttu palkkaamaan

suunniteltua enemmän. Avohoitokäyntien määrä on laskenut 13%
edelliseen vuoteen verrattuna. Luvut ovat vertailukelvottomat, koska organisaatiomuutoksessa
osa avohoidon toimintaa siirtyi vanhuspalveluihin.
Avohoidon toimintamenojen toteumaprosentti on lokakuun puolessa välissä
76,9 %, toimintatuottojen toteuma 97,5% ja netto 75,6%.
Terveyskeskussairaalan tuottojen toteuma on 66,7%, kulujen 70,4% ja
net to 70,9%. Tuottojen arvioitua pienempi kertyminen johtuu pitkäaikaispotilaiden vähenemisestä. Potilaat erikoissairaanhoidosta on pystytty ottamaan jatkohoitoon välittömästi eikä siirtoviivepäiviä ole kertynyt.
Suun terveydenhuollon toiminta on toteutunut suunnitelman mukaisesti.
Hammaslääkärien rekrytointitilanne on parantunut ja sen mukana odotusajat
hoitoon ovat lyhentyneet. Tuottojen toteuma on 62,3%, kulujen 67,4%
ja kokonaistoteuma 69,3%.
Kuntoutuspalveluiden yksikön toiminnassa on pysytty hoidon kiireellisyyden
mukaisissa hoitoonpääsyajoissa. Fysiatrian toiminnassa ei enää ole
jonoja. Tuottojen toteuma on 90,6% ja kulujen 60,1%, netto 48,5% lokakuun
puolessa välissä.
Päivystyksessä käyntejä on edellisvuotista hieman enemmän, joka johtunee
päivävastaanottojen riittämättömästä saatavuudesta. Salolaisten kiireellisten
sairaanhoitokäyntien laskuja ulkokunnista on arvioitua enemmän.
Päivystyksen ja kotisairaalan tuottojen toteuma on 67,9%, kulujen 53,4 ja
net to 49,2%.
Työterveyshuollon tilanne myyntituottojen osalta on ongelmallinen. Tietojärjestelmäongelmien
vuoksi laskutuksessa on 2-3 kuukauden viive suurten
työnantajien osalta. Maanviljelijöiden ja omaa työtä tekevien yrittäjien
laskutus on kokonaan tekemättä. Työterveyshuollosta puuttuu kaksi vakinaista
lääkäriä, mikä on vaikeuttanut sopimusten mukaista toimintaa ja
heijastuu tuottavuuteen. Tuottoja on toteutunut vasta 41,%, 696 181 € (v
2008 1 847 435 €), kulujen toteuma on 64,8%.
Terveyskeskushallinnon ja yhteisten palveluiden tuottojen toteuma on
47%, kulut 46,6% ja netto 46,6%.
Kokonaisuudessaan sisäisessä laskutuksessa on vielä viiveitä, käytäntöjä
muotoutumatta ja kustannusten kohdentamisessa epätarkkuuksia. Terveyskeskuksen
oman toiminnan ainoat mahdolliset säästökohteet ovat
täydellinen luopuminen vielä tekemättä olevista hankinnoista ja
äärimmäisen kriittinen sijaisten käyttö.

Terveyspalveluiden osastolla erikoissairaanhoidon menoihin varattu määräraha
ei tule riittämään.

Vertailupohja v 2009 talousarviota laadittaessa oli hatara erikoissairaanhoidon
käyttötietojen ollessa hajallaan kunnissa. Somaattisen erikoissairaanhoidon
kustannukset sinänsä ovat valtakunnallisessa vertailussa kohtuulliset:

keskisuurten kaupunkien talousvertailussa ne olivat Kainuun jälkeen
toiseksi matalimmat. Kustannuskehitys on ollut maltillista ja hoidon
porrastusta on kehitetty jatkuvasti. Kuntafuusiosta ja palvelurakennemuutoksesta

saatavat hyödyt ilmenevät vasta pidemmällä aikavälillä.
Vanhuspalvelut
Kuntauudistuksesta johtuen vanhuspalveluiden vuoden 2009 talousarvion
valmistelu oli haasteellinen tehtävä. Kunnat ja kuntayhtymät olivat tiliöineet
määrärahoja eri tavoin, mistä johtuen konversioajojen tulokset olivat varsin
epäluotettava pohja talousarvion rakentamiselle. Edelleen on parantamisen
varaa tilöinnin oikean kohdentumisen suhteen ja toimenpiteitä tilanteen
tehostamiseksi on tehty.
Vanhuspalveluiden talousarvion 2009 toimintatuotoiksi oli arvioitu 6 329
750 euroa ja toimintakuluiksi 39 033 260 euroa.
Toteuma-arviot, joiden perusteella alla olevat päätelmät on tehty, perustuvat
pääosin tammi-syyskuun 2009 toteumiin. Sisäisten menojen kohdalla
on jonkin verran viivästymää.
Toimintatuottojen voidaan vuonna 2009 arvioida olevan 1,6 miloonaa euroa
budjetoitua suuremmat, jos tulokertymä jatkuu tasaisesti loppuvuonna.
Merkit tävin yksittäinen tulojen muutos muodostuu ateria-, kotihoito- tukipalvelu-
ja hoitopäivämaksujen kohdalla, 1,1 miljoonaa euroa lisäkertymää.
Toimintakulujen osalta voidaan todeta, että arvion mukaan henkilöstökulut
kokonaisuutena pysyvät talousarviossa, vaikka sijaismäärärahat ylittyvät.
Merkittävä yksittäinen sisäisten kulujen määräraha-alitus tapahtunee ravitsemispalveluiden
kohdalla, alituksen arvio vuositasolla on yli 500 000 euroa.
Kaikkiaan toimintakulujen voidaan arvioida alittuvan 1,4 miljoonalla
eurolla, jos menokehitys jatkuu entisenlaisena.
Maltillisena arviona voidaan saatavilla olevien toteumatietojen perusteella
esittää, että vanhuspalveluiden talousarvio 2009 alittunee noin 3 miljoonalla
eurolla.
Psykososiaaliset palvelut
Kuntauudistuksesta johtuen psykososiaalisten palvelujen vuoden 2009 talousarvion
valmistelu oli haasteellinen tehtävä. Kunnat ja kuntayhtymät olivat
tiliöineet määrärahoja eri tavoin, mistä johtuen konversioajojen tulokset
olivat varsin epäluotettava pohja talousarvion rakentamiselle. Erityisesti alle
65-vuotiaiden asumispalvelujen osalta talousarviomäärärahat olivat kunnissa
varattu vanhuspalvelujen määrärahoihin. Erikoissairaanhoidosta siirtyvien
kustannusten osalta saatiin tietoon vain siirtyvän henkilöstön palkkatiedot
ja toimitilavuokrat. Sivistystoimesta siirtyvien koulukuraattorien ja
–psykologien osalta talousarviotiedot perustuvat niin ikään pääasiassa ainoastaan
henkilöstökuluihin.
Psykososiaalisten palvelujen talousarvion 2009 toimintatuotoiksi oli arvioi tu
362 600 euroa ja toimintakuluiksi 7 271 150 euroa.
Toteuma-arviot, joiden perusteella alla olevat päätelmät on tehty, perustuvat
pääosin tammi-syyskuun 2009 toteumiin. Sisäisten menojen kohdalla
on jonkin verran viivästymää.
Toimintatuottojen voidaan vuonna 2009 arvioida olevan talousarvion mukaiset.
laskutuksessa on jonkin verran viivästymää, koska kaikista asumispalveluissa
olevista asiakkaista ei ole saatu tietoa sijoitusvaiheessa eikä
osastolla ole esim. päihdeasiakkaiden sijoituksia varten henkilökuntaa, joka
vastaisi sijoittamisesta ja asiakasmaksuista. 1.9.2009 alkaen ko. tehtävät
on sisällytetty palvelujohtajan tehtäviin. Laskutus saadaan kuntoon
vuoden 2009 loppuun mennessä.
Toimintakulujen osalta voidaan todeta, että arvion mukaan henkilöstökulut
ylittyvät n. 178 000 euroa, mikä on arvioidusta + 10%. Ylitys johtuu kahden
henkilön siirrosta psykogeriatriselta osastolta psykososiaalisiin palveluihin,
kahden henkilön siirrosta vanhuspalveluista psykososiaalisiin palveluihin
uudelleen sijoitusten takia, työllisyystuella palkatun 1 henkilön palkkauskuluista
ja kahdesta projektityöntekijästä, joiden palkkaukseen ei vuoden
2009 talousarvioon osattu etukäteen varata määrärahaa. Projektityöntekijöiden
palkkauskuluihin saadaan valtionavustusta toiseen 80 % ja toiseen
100 %. Sijaismäärärahojen ylitys johtuu pitkäaikaisista sijaisuuksista,
joiden takia vastaavasti vakinaisten palkoista jää käyttämättä. Merkittävin
yksittäinen palkkauskulu on eläkemenoperusteinen eläkevakuutusmaksu,
jota on kulunut 30.9.2009 mennessä 369 496 euroa ja arviolta
vuoden 2009 loppuun mennessä 492 662 euroa. Ko tarkoitukseen ei ole
varauduttu vuoden 2009 talousarviossa eikä ko. varausta ole tehty myöskään
2010 talousarvioon eikä sen maksatusperusteista ole saatu luo tettavaa
selvitystä.
Palvelujen hankinnassa merkittävin talousarvioylitys tapahtunee alle
65-vuotiaiden tehostetun palveluasumisen ostopalveluissa sekä mielenterveyskuntoutuksessa
että päihdepalveluissa. Tilanteen takia asiakkaiden sijoituksia
sairaalahoidosta asumispalveluihin ei ole tehty syksyn aikana. Sijoitusta
Halikon sairaalassa odottaa 4 henkilöä. Asumispalvelujen ostot
ylittyvät noin 300 000 euroa 31.12.2009 mennessä.
Päihdekuntoutuksen ostopalvelujen osalta talousarvio ylittynee 50 000 euroa,
jos kulutus jatkuu tasaisena. Päihdekuntoutuksen määrärahojen loppuessa
kuntoutujat ajautuvat yleensä Halikon sairaalan päihdeosastolle

hoitojaksoille.
Lisämäärärahatarpeet: eläkemenoperusteiseen eläkevakuutusmaksuun
492 662 euroa ja alle 65-vuotiaiden tehostettuun palveluasumiseen il man
uusia sijoituksia 300 000 euroa ja päihdekuntoutukseen 50 000 eu roa.
Sosiaalityö
Sosiaalityön palveluiden toimintakulujen voidaan vuonna 2009 arvioida olevan
1,8 milj.€ budjetoitua suuremmat. Tästä lastensuojelun osuus on 0,9
milj.€, aikuissosiaalityön osuus 0,9 milj.€ ja vammaistyö osuus 0,2 milj.€.
Lastensuojelun menojen ylitys aiheutuu lisääntyneestä lastensuojelun
asiakasmäärästä, aikuissosiaalityön menojen kasvu johtuu toimeentulotuen
asiakasmäärien kasvusta ja siitä aiheutuneesta toimeentulotukimenojen
noususta.
Vammaistyön ylitys johtuu pääasiallisesti vammaisten asumispalveluiden
ostoista.
Sosiaalityön palveluiden talousarvion 2009 toimintatuotoiksi on arvioitu 2
807 400 €. Toimintatuottojen voidaan v. 2009 olevan 0,5 milj.€ budjetoitua
suuremmat, mikä selittyy pääasiassa toimeentulotuen valtionosuuksien korotuksella.
Näin ollen sosiaalityön palveluiden talousarvion arvioidaan ylitty vän vuonna
2009 1,3 miljoonaa euroa.
Osastokohtaiset
ylitykset
psykososiaaliset palvelut 842 662 €
sosiaalityö 1 300 000 €
terveyspalvelut 3 350 000 € (=erikoissairaanhoidon ylitys)
yhteensä 5 492 662 €
alitukset
vanhuspalvelut 3 000 000 €
Ylitysten ja alitusten erotus on 2 492 662 €.
Oman toiminnan osalta ei voida säästää erikoissairaanhoidon tarvitsemaa
2,5 miljoonan euron lisämäärärahatarvetta käyttäsuunnitelmaa muuttamalla.
Erikoissairaanhoidon käytön kehitys erikoisaloittain vaihtelee. Psykiatrian
tulosalueella avohoitokäynnit ovat vähentyneet 33%, vuodeosastohoitopäivät
-43,4% ja hoitojaksot -28%. Nuorisopsykiatrian avohoitokäynnit ovat
vähentyneet -3,4%, hoitopäivät -19% ja lastenpsykiatriassa avohoitokäynnit
ovat vähentyneet -7,9%, osastohoitopäivät taas lisääntyneet.
Salon aluesairaalan somaattisen erikoissairaanhoidon avohoitokäynnit
ovat lisääntyneet 5,3 % ja lisäys on suurin, 28%, syöpätautien poliklinikalla
.
Vuodeosastohoitopäivät Salon sairaalassa ovat vähentyneet -11,2%:
lastentaudeilla -14,4%, sisätaudeilla -5,6% ja kirurgiset osastohoitopäivät
-19,4%. Lastenneurologian käyttökustannukset ovat lisääntyneet 8,8,%
Salon sairaalassa, mutta vähentyneet -63,2% TYKS:ssa. TYKS:n somaattisen
erikoissairaanhoidon avohoitokäynnit ovat toteutuneet -07%, vuodeosastohoitopäivät
-3,4% ja hoitojaksot -2,4% Hoidot painottuvat enenevästi
vaativiin ja kalliisiin toimenpiteisiin. Potilaat on voitu viiveettä sijoittaa
jatko hoitoon erikoissairaanhoidosta.
Sairaanhoitopiirin ilmoittaman elokuun toteuman perusteella kustannukset
olisivat noin 50 M€. V. 2008 erikoissairaanhoidon kustannukset olivat 51
500 221 €. Erikoissairaanhoitoon varattu määräraha, 45,9 M€, on sairaanhoitopiirin
käyttösuunnitelmaa oleellisesti pienempi.
Sairaanhoitopiirin arvio oman käyttösuunnitelmansa toteutumisesta elokuun
lopun tilanteen perusteella on, että jäsenkuntalaskutus Salon osalta
tulee poikkeamaan tasaerälaskutuksesta -4,1% joka on euromääräisenä
on noin 1,25 M €.
Erikoissairaanhoidolle varattu määräraha on selkeästi alimitoitettu ja lisämääräraha
2,5 miljoonaa euroa on välttämätön.
Toimi
alajohtaja:
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyy esittelytekstissä kerrotut käyttösuunnitelman
tarkistukset ja esittää kaupunginhallitukselle 2,5 miljoonan
euron lisämäärärahan myöntämistä erikoissairaanhoidon ostopalveluihin.
Päätös:
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi ehdotuksen yksimielisesti.

Näiden asioiden äärellä ollaan.

( 1146 views )   |  permalink   |  


<< <Edellinen | 227 | 228 | 229 | 230 | 231 | 232 | 233 | 234 | 235 | 236 | Seuraava> >>